Työ & Talous -seminaari: Näin toimii osakeluettelon sähköinen siirtopalvelu
Tiedonsiirtomahdollisuus isännöintijärjestelmän ja huoneistotietojärjestelmän välille saadaan käyttöön Maanmittauslaitoksen arvion mukaan vuodenvaihteessa. Sen jälkeen isännöintijärjestelmän toimittajan aikataulu määrittelee sen, milloin isännöintiyritys voi käytännössä siirtää osakeluetteloita.
− Isännöintiyritysten kannattaa olla yhteydessä järjestelmätoimittajaan ja tiedustella, missä vaiheessa toteutus on, Maanmittauslaitoksen johtava asiantuntija Markus Tast sanoo.
Lisäksi isännöinnissä kannattaa nyt huolehtia seuraavista asioista:
- Päivitä kaupparekisteriin ajan tasalle taloyhtiön edustajatiedot, jotta osakeluettelon siirto onnistuu.
- Tarkista, että isännöinnin yhteystiedot ovat kaupparekisterissä oikein, jotta tieto omistajavaihdoksista, osakkaiden muuttuneista yhteystiedoista ja rekisteröinneistä tulee jatkossa oikealle isännöitsijälle.
- Päätä, miten osakeluetteloiden tarkistustyö organisoidaan ja hoida tarkistustyötä tekeville valtuudet kuntoon suomi.fi-palvelussa.
- Varmista järjestelmätoimittajaltasi, että isännöintijärjestelmästä voi ladata tietoja ulos tarvittavassa muodossa.
- Mieti, miten osakehuoneistorekisteri muuttaa työntekoa yrityksessäsi ja mitä vaikutuksia sillä on pitkällä tähtäimellä.
- Tarkista, että siirrettävät tiedot vastaavat yhtiön voimassa olevaa yhtiöjärjestystä.
Jos asiakkaana on pienempiä taloyhtiöitä, joilla ei ole käytössä isännöintijärjestelmää, osakeluetteloiden siirtoja voi alkaa jo tehdä.
− Nyt kannattaa toimia, kun esimerkiksi siirtoon liittyvissä tukipalveluissa ei ole vielä ruuhkaa, Tast kehottaa.
Isännöintiliiton Työ & Talous -virtuaaliseminaarissa 8.10. Tast ja Maanmittauslaitoksen tietopalveluasiantuntija Saija-Mariia Ropponen näyttävät, miten osakeluetteloiden sähköinen siirtopalvelu toimii.
Artikkeli Työ & Talous -seminaari: Näin toimii osakeluettelon sähköinen siirtopalvelu julkaistiin ensimmäisen kerran Isännöintiliitto.